Laen...
Sündmuste kalender

4. juunil andis Tallinna Kammerorkester barokk-kontserdi koos soprani Maria Valdmaa ja dirigent-solisti Peter Spisskyga. Muusikavaliku taga seisis Spissky, kes on maailma ühe juhtiva barokkorkestri Concerto Copenhageni kontsertmeister.
Tallinna Jaani kirikus toimunud barokk-kontserdil oli kavas:
Purcell - Süit ooperist „„Haldjakuninganna”
Händel - Poppea aaria „Bel piacere” ooperist „Agrippina”
Telemann - Avamäng-süit "Vanad ja uued rahvad“
Händel - Alcina retsitatiiv ja aaria „Ah, Ruggiero ... Ombre pallide” ooperist „Alcina”
Roman - „Golovini-muusika”
Campra - Süit ballettooperist „Galantne Euroopa”
Geminiani - Concerto grosso op. 5 nr 12 „La Follia”

Kuigi kontsert algas Shakespeare’ist inspireeritud Henry Purcelli süidiga ooperist „Haldjakuninganna”, andsid õhtu jooksul tervikuna tooni erksad ja tantsulised rütmid. Kava andis võimaluse heita pilk Põhjamaade barokkmuusika traditsioonidesse.
Kavas oli muusikat Johan Helmich Romanilt, keda on nimetatud Rootsi Händeliks. “Ta olevat tantsinud nagu prantslane ja laulnud nagu itaallane, kuid seda kõike tugeva, ent võluva Rootsi aktsendiga,” ütles Peter Spissky, kes astus üles dirigeeriva kontsertmeistrina. Selline rollide ühendamine oli barokiajal nii suuremate kui ka väiksemate koosseisude puhul vägagi levinud.
Georg Philipp Telemanni muusikaline päevaraamat „Vanad ja uued rahvad” jutustab rootslastest ja taanlastest, kus vanem põlvkond naudib rahulikku, tüünet elu, samal ajal kui noored galopeerivad rutakalt ringi. „Tundub, et võrreldes 18. sajandiga ei ole praeguseks just palju muutunud,“ lisas Spissky.
André Campra süit ballettooperist „Galantne Euroopa“ räägib prantslaste elegantsusest ning hispaanlaste ja itaallaste kirglikkusest. Francesco Geminiani „La Follia” aluseks on tema õpetaja Arcangelo Corelli viiulisonaat. Teos on truu oma pealkirjale (tlk ‘hullus, hullumeelsus’), arenedes suursugusest teemast virtuoosseks ja kirglikuks eneseväljenduseks.
Instrumentaalmuusika vaheldus värvikate barokiajastu ooperiaariatega Händelilt. Neid esitas sopran Maria Valdmaa, kehastudes kord õnnelikuks ja tantsisklevaks Poppeaks ooperist „Agrippina”, siis aga hullumiseni raevukaks Alcinaks samanimelisest ooperist.
Maria Valdmaa on õppinud Haagi konservatooriumis. Ta on pälvinud lauljana auhinnalisi kohti Händeli konkursil Londonis ja barokklaulukonkursil Itaalias Vicenzas. Kriitikud on esile tõstnud tema hääle loomulikkust ja eriliselt värvirikast tämbrit.
Peter Spissky on maailma ühe juhtiva barokkorkestri Concerto Copenhageni kontsertmeister. Lisaks astub ta regulaarselt üles Oslos Barokkanerne nimelise kollektiivi ning Reykjavikis Camerata Darammatica koosseisus, juhatab Taani ja Rootsi barokkmuusikuid ühendava orkestri Camerata Øresundi tegevust ja kuulub ansamblisse Baroque Fever. Paralleelselt aktiivse interpreeditegevusega kaitses ta mõni aasta tagasi barokktantsu ja -viiulimängu teemal ka doktorikraadi.
Tallinna Kammerorkestrisse kuuluvad hinnatud keelpillimängijad, kelle kontserdid äratavad tähelepanu kunstiliselt terviklike kavade, stiilitundliku musitseerimise ja kõrgetasemelise interpretatsioonitaseme poolest. Orkestri asutaja ja kunstiline juht on Tõnu Kaljuste, kellega koos on antud kontserte Eestis ja kaugemal, sealhulgas Euroopa nimekates kontserdisaalides, New Yorgis Carnegie Hallis ja Pekingi Keelatud Linna kontserdisaalis.

Loe vanemaid uudiseid