Sopran KRISTINE MULDMA
Bariton RAINER VILU
EESTI FILHARMOONIA KAMMERKOOR
TALLINNA KAMMERORKESTER
Dirigent TÕNU KALJUSTE
Wo...
Sopran KRISTINE MULDMA
Bariton RAINER VILU
EESTI FILHARMOONIA KAMMERKOOR
TALLINNA KAMMERORKESTER
Dirigent TÕNU KALJUSTE
Wolfgang Amadeus Mozart Ave verum corpus
Tigran Mansurian Reekviem
Koostöös Tallinna Kultuuriametiga
Tigran Mansurjan sündis 1939. aastal Beirutis ja sai hariduse Jerevanis, kuhu tema perekond kolis 1947. aastal. Ta õppis kõigepealt Romanos Melikjani muusikakoolis armeenia helilooja Edvard Bagdasarjani juures ja hiljem Komitasi nimelises Jerevani riiklikus konservatooriumis. Seal töötas ta 1970.–1980. aastatel õppejõuna ja 1990. aastal oli ta samas direktor. Hiljuti läks ta administratiivtöölt ja õppejõuametist pensionile ning keskendub nüüd ainult heliloomingule. Mansurjani helikeelt on peamiselt iseloomustatud kui vanade armeenia muusikatraditsioonide ja Euroopa nüüdismuusika kompositsioonimeetodite loomulikku sünteesi, milles on säravad ja väljendusrikkad meloodiad ning peened ja impressionismimaigulised tämbrid. Tema loomingu moodustavad orkestriteosed, seitse kontserti keelpillidele ja orkestrile, instrumentaalkammermuusika (sonaadid tšellole ja klaverile, kolm keelpillikvartetti jne) ja teosed sooloinstrumentidele, vokaalmuusika (nii soololaulud kui ka koorimuusika, ka instrumentaalsaatega), muusika filmidele ja teatrietendustele, balletid. Mansurjan tutvustas esimesena Armeenias modernseid kompositsioonitehnikaid ja kuulus kogu Nõukogude Liidu mastaabis uuenduslike heliloojate hulka. Mansurjani album “Monodia” esitati 2005. aastal Grammy auhinna nominendiks parima instrumentaalsoolo esituse ja parima nüüdisteose kategooriates. Mansurjan oli esimene armeenia helilooja, kes Grammy auhinna nominendina välja kuulutati. Tema muusikat on sageli esitanud näiteks tšellist Karine Georgjan, viiuldaja Kim Kaškašjan ja Rosamunde kvartett.
Tigran Mansurjan: "“Reekviem” on pühendatud Armeenia genotsiidi ohvritele. Selle komponeerimisel seisin vastamisi kaanonlike tekstide erineva tõlgendamise küsimusega Armeenia ja Rooma-katoliku kirikutes. Näiteks Armeenia kristlaste “Kyrie eleisoni” intonatsioon lähtub lääne traditsioonist ja on nende endi traditsioonilisest intonatsioonist mõneti teistsugune. Valisin loomulikult Armeenia traditsiooni – ma ei soovinud kopeerida minu jaoks harjumatu riituse retoorikat ja žeste. Loodan, et Armeenia iidse vaimuliku ja ilmaliku muusika seostamine ladina tekstidega on minu muusikas loonud midagi ootamatut ja isegi kergelt paradoksaalset.” Mansurjan sõnul oli tal idee sellisest teosest juba ammu ja ta tegeles selle kauni teose kirjutamisega kümmekond aastat, alustades kolm korda otsast peale uue materjaliga. Müncheni Kammerorkesti tellimusel valminud “Reekviem” valmis lõpuks 2009. aastal ja esiettekanne toimus 24. aprillil 2011, Armeenia genotsiidi mälestamise päeval.